„Toată lumea își amintește de primul Nokia. Atunci când pronunți numele, acesta evocă o amintire”, spune Mark Mason, care s-a alăturat echipei de design a companiei de telecomunicații în perioada sa de glorie din anii 1990.
Acest lucru nu este atât de major pe cât pare – în 1998, compania finlandeză de electronice de consum era cea mai vândută marcă de telefoane din lume, cu 40% din piața mondială și 70% din piața britanică, potrivit The Guardian.
Impactul cultural al Nokia va fi recunoscut în mod corespunzător pentru prima dată pe 15 ianuarie 2025, atunci când arhiva de design a companiei va fi expusă. Universitatea Aalto din Finlanda a achiziționat arhiva și o va pune la dispoziție prin intermediul unui portal curatoriat online și pe bază de programare.
În timp ce pentru Finlanda impactul Nokia este incontestabil – Institutul de Cercetare a Economiei Finlandeze (Etla) raportează că a contribuit cu un sfert la creșterea economică a țării între 1998 și 2007 – valoarea culturii pop internaționale a mărcii este, de asemenea, incontestabilă.
„Nokia a fost una dintre primele companii de telefonie care a pus cu adevărat accentul pe design și diferență – cu totul, de la telefoane foarte accesibile până la cele mai recente dispozitive de ultimă generație. În lumea dinaintea Apple, Google și chiar Samsung, ei au stat deasupra tuturor celorlalți jucători”, spune Jonathan Bell, editor tehnic.
Tonul de apel setat din fabrică de Nokia – Gran Vals din 1902 de Francisco Tárrega – a fost atât de răspândit în anii 1990 și 2000 încât păsările au învățat să îl cânte. În 2009, s-a raportat că melodia a fost auzită de aproximativ 1,8 miliarde de ori pe zi în întreaga lume – echivalentul a 20.000 de ori pe secundă.
Telefonul Nokia 8110 a avut un rol principal în filmul Matrix din 1999. Brandul a devenit rapid impregnat cu un bagaj cultural.
„La sfârșitul anilor ’90, când telefoanele mobile erau niște mini-monolite plictisitoare, serioase, prețioase și scumpe, a apărut acest telefon mai ieftin, curbat, cu aspect vesel, care arată puțin ca o jucărie. Are dimensiuni de buzunar, bateria durează la nesfârșit și pare indestructibil”, spune jurnalistul Murray Healy.
Healy spune că Nokia 3210 – lansat în 1999 – a fost esențial, deoarece a ajutat la introducerea unei culturi a personalizării complete, cu carcasa sa colorată și personalizabilă.
Nokia a fost, de asemenea, primul producător de telefoane mobile care a acceptat trimiterea de mesaje SMS, iar tastaturile telefoanelor erau perfect concepute pentru aceasta.
„Toți acești factori i-au conferit o atractivitate imediată pentru piața tinerilor, care erau deja obișnuiți să evite costul prohibitiv al apelurilor telefonice prin SMS-uri”, spune Healy.
Arhiva de design Nokia este o fereastră către o epocă optimistă în care dispozitivele personale și tehnologia erau considerate adaosuri la viața și bunăstarea familiei. Dar telefoanele sale greoaie și voluminoase își găsesc acum un nou public în rândul tinerilor ai căror părinți au crescut cu această marcă și care acum doresc să le ofere copiilor mai puțin acces la social media.
Nokia desființează 14.000 de locuri de muncă. „Situația este cu adevărat dificilă”
Nokia va construi o rețea 4G pe Lună până la sfârșitul anului
Nokia a lansat din nou „cărămida” 6310, la aniversarea celor 20 de ani
Folosirea telefonului în timpul mersului pune pietonii în pericol